Saltaire, Liverpool en bibliotheekbezoekjes

11 november 2015 - Leeds, Verenigd Koninkrijk

Woensdag 11 november

Hallo allemaal,

Een tijd geleden alweer was ik geëindigd bij de trip naar Saltaire op zondag 25 oktober en dat was echt een heel leuk uitje. Saltaire zelf is niet zo heel groot en op het eerste gezicht niet heel erg bijzonder, maar het verhaal dat bij het dorpje hoort is wel heel bijzonder. Er was eens een man, genaamd Titus Salt, die nogal obsessief was met zichzelf en tegelijkertijd ontzettend slim. Hij heeft naast de rivier de Aire een fabriek opgezet waar wol verwerkt werd en heeft daar een dorp bij gebouwd en de naam van het dorp komt dus ook van een combinatie van zijn achternaam en de rivier SaltAire. Alle gebouwen, de huizen, het dorpshuis, de kantine, de fabriek en zelfs een kerk waren allemaal in zijn bezit en in alle gebouwen zijn zijn initialen verwerkt samen met zijn familiewapen. Alle straatnamen zijn gebaseerd op zijn familie, schoonfamilie en vrienden - waaronder koning Albert. Daarnaast zijn ook nog alle gebouwen in een T-vorm gebouwd.
Hij is onder andere zo rijk geworden doordat hij een methode heeft gevonden om Alpacawol te verwerken, wat niemand eerder gelukt was. Ook was zijn fabriek niet vervuilend voor de omgeving, omdat hij alles weer wist te hergebruiken. Hij wist zelfs de kruimels, van het brood dat zijn medewerkers aten in de kantine, te verkopen aan de lokale varkensboeren.

Al deze leuke feitjes heb ik geleerd door met een tour mee te gaan die door een vrouw werd geleid. Zij heeft veel onderzoek gedaan naar wie er allemaal in de huisjes woonden in de periode dat Salt aan de macht was en daarvan heeft zij boekenlegger gemaakt met daarop de straat en huisnummer, de naam en leeftijd van de persoon die daar woonde en een kort verhaaltje daarbij. Hiermee wist ze gelijk de interactie te starten. We waren maar met een klein groepje van 3 meiden en 1 jongen en zo nam zij zelf een rol in en gaf de jongen de boekenlegger die haar man voorstelde en zo was ik haar beste vriendin, maar had haar verraden. Echt een heel leuk concept. De hele tour door het dorp heeft ongeveer 2 uren geduurd. Daarna hebben we de warmte van een restaurantje opgezocht met z'n vieren, want het was niet heel warm die dag. Al met al was het een hele geslaagde en interessante dag!

De week daarna stond eindelijk meer in het teken van studeren, want de opdrachten zijn nu wel degelijk begonnen. Ik heb twee groepsopdrachten waarvan één voor een echte cliënt is. Zij werkt voor een hospice in Harrogate en ze gaan een nieuwe charity starten en daarvoor moeten wij een communicatieplan opzetten, wat op zich best lastig is, omdat ze met eigenlijk helemaal niks beginnen, maar dat is natuurlijk ook wel weer heel leuk en leerzaam. Over twee weken moeten we al een eerste presentatie geven aan haar over het onderzoek wat we gedaan hebben en welke doelen we opgesteld hebben voor het communicatieplan, dat is best wel spannend.
Verder heb ik ook nog individuele opdrachten waar ik mee bezig ben, alleen zijn de opdrachten nog steeds een beetje vaag, dus ik weet nog niet heel goed hoe ik moet beginnen met schrijven. Gelukkig heb ik al wel een idee waar ik het over wil gaan doen. En om dat verder uit te zoeken, ben ik best vaak in de bibliotheek te vinden. Ze hebben de universiteitsbibliotheek net gerenoveerd, dus het ziet er allemaal netjes uit met nieuw meubilair en het is een fijne plek om rustig aan het werk te gaan. En beneden hebben ze een klein cafeetje, waar je koffie en thee kunt halen, dus daar ben ik ook wel geregeld te vinden om even pauze te houden.

Woensdag 28 oktober heb ik eindelijk tickets terug naar huis geboekt en wel op 23 december, net voor kerst. Ik vlieg vanaf Londen, dus daar ga ik een paar dagen van te voren nog heen. Een ander Nederlands meisje, Carlijne is er ook in die tijd, dus kunnen we samen een kamer delen ergens. De lessen eindigen op 18 december, dus kan ik rustig in Londen rondlopen voor een paar dagen. Daar kijk ik wel naar uit! Dan kan ik alles van mijn wensenlijstje afstrepen; Dublin, Edinburgh en Londen + alle andere dagtripjes.

En zaterdag was het natuurlijk Halloween! Het vieren van Halloween begon al op vrijdag 30 oktober, ik heb toen de welbekende Otley Run gedaan - in kostuum en al. De Otley Run is een lange pub crawl van in totaal 16 bars, die van de Headingley Campus naar het stadscentrum loopt. Deze run kun je altijd doen, maar deze keer werd die ook gezamenlijk met de International Society gedaan. Samen met een vriend, Anand, heb ik me voorbereid met nog een vriend van hem en zijn huisgenoten. Daarna zijn we met z'n allen naar het ontmoetingspunt gegaan van de Society en zijn we met een hele grote groep gestart aan de run en zo heb ik ook weer wat nieuwe mensen leren kennen wat heel leuk was. Helaas zijn we na de tweede pub de helft van de groep al kwijtgeraakt en na de derde pub nog eens de helft en zijn we ongeveer met ons eigen groepje overgebleven. We hebben niet alle bars gehad, maar ongeveer 6 en hebben ondertussen nog een voedselstop gemaakt, want na zoveel biertjes gaat er wel wat eten in - en ik had ook nog geen tijd gehad om iets te eten na college, omdat de run al vroeg startte. Nadat we de laatste pub hadden bezocht, zijn we geëindigd in The Backroom, één van mijn favoriete clubs in Leeds.

Vroeg op de zaterdagochtend ben ik m'n bedje in gekropen om vervolgens op zaterdagavond de echte Halloween nog even te vieren. Met een aantal klasgenoten hadden we afgesproken in Belgrave Music Hall, maar dat is niet echt zo mijn plek, vage muziek daar. Uiteindelijk zijn we dan ook naar Call Lane gegaan, de straat waar alle pubs en clubs zitten en ik weet niet hoe, maar een klasgenootje heeft een dikke Mexicaan meegelokt en toen we eenmaal in één van de clubs waren, was hij echt ontzettend vervelend. Stel je eens een dikke, kleine Mexicaan voor die dronken is, met z'n armen voor je ogen staat te zwaaien en tegelijkertijd tegen je aan danst *ugh*. Het was zelfs zo erg dat anderen, die we niet kenden, vroegen of we bij hun wilden staan. En toen we naar de wc gingen probeerde hij ons zelfs te volgen.. Toen zijn we maar naar huis gegaan en was het ook wel weer laat genoeg.

Zondag heb ik lekker uitgeslapen en ben rond 4 uur naar de bibliotheek gelopen om nog een poging tot studie te doen, maar dat was weinig productief. Toen ik terugliep naar huis was het ontzettend mistig, net als in Nederland geloof ik. Begin van de week daarna ben ik ook aan de studie geweest en is er weinig spannends gebeurd, maar donderdag was het bonfire night.

Op verschillende plekken in de stad steken ze een groot vuur aan en wordt er vuurwerk afgestoken. Ik ben naar het dichtstbijzijnde park geweest en het was er echt ontzettend druk, maar wel leuk om het vuurwerk te zien. Daarna nog even over de kermis gelopen en uiteindelijk geëindigd in een pub met een aantal klasgenoten, dat was wel gezellig.

De dag erna viel onze les uit, wat mijn ritme een beetje in de war schopte. In de ochtend kwam Jenny, onze huisbaas, om even met ons allemaal te zitten en te vragen hoe het allemaal gaat. Laura en ik moeten kijken of we onze kamer voor het tweede semester kunnen slijten aan andere studenten, dus we hebben een mail gestuurd naar de consortium manager over onze kamers en vervolgens heeft bijna iedereen die het tweede semester naar Leeds gaat gereageerd, dus ik denk dat dat wel goedkomt. Verder had Jenny haar hond Zak meegenomen, echt een lief beest en ze heeft lekkers meegenomen, wat heel erg lief van d'r is.
Om 12.30 uur had ik een group meeting voor de les Corporate Communication in an Intercultural Context, waarvoor we een presentatie en een groepsdiscussie voor moeten bereiden. Dat was wel een productieve meeting. Daarna ben ik samen met Atul naar de Leeds City Market gewandeld waar hij me een nieuwe plek heeft laten zien waar je nog goedkoper groente, fruit en andere spullen kunt komen. Ik keek mijn ogen uit daar, ik had deze plek nog nooit eerder gezien en het is daar zo ontzettend goedkoop. Ik had een doosje druiven, 6 sinaasappelen, 4 appels en 4 bananen voor 2,60 pond. Ik heb die aardige meneer maar 3 pond gegeven, aangezien het zo goedkoop was en het fruit is prima, nu weet ik dus waar ik fruit en groente moet halen. Dat heb ik dus eerst maar eens naar huis gebracht, een wasje in de wasmachine gestopt, geluncht en daarna naar de bieb om nog wat nuttigs te doen.

Op zaterdag ben ik samen met Liu en Andrés, twee klasgenoten, naar dezelfde markt geweest en hebben we nog wat andere boodschappen gedaan in de stad. Daarna ben ik weer in de bibliotheek - bijna mijn tweede thuis geworden zo langzamerhand - neergestreken en heb ik 's avonds samen gegeten met Anand en zijn vriend, Yatharth, en 's avonds nog film gekeken met z'n drieën.

Zondag 8 november moest ik vroeg op, want ik ging een dagje naar Liverpool. Rond 8.30 zijn we vertrokken met Laura, Liu, Martha - nog een klasgenoot - en twee van haar huisgenoten. We moesten ongeveer 2 uren met de bus voordat we er waren, maar het was het meer dan waard, Liverpool is echt een leuke stad om te bezoeken. Er is veel te zien en te doen in Liverpool, wat natuurlijk ook de stad van The Beatles is! We hebben o.a. een grote kathedraal bezocht, die echt heel groot en massief is. Men zegt dat het een lelijke kathedraal is, ik weet niet zo goed wat ik ervan vond. Ik was vooral verbaasd dat de kathedraal zó groot en hoog was. En leuk feit is dat de kathedraal ontworpen is door de man die ook de bekende rode telefooncellen in Engeland heeft ontworpen. Ook zijn we naar Albert Dock geweest, een Unesco World Heritage Site en hebben we één van de bekendste straten in Liverpool gezocht en wel de Mathew Street met allemaal pubs en bars en ook de Cavern Club, waar The Beatles zo'n 270x opgetreden hebben. Ook op zondag waren er verschillende live performances en de ene was een coverband van The Beatles inclusief pruiken en pakken en de sfeer in de club was heel erg gezellig, fijne muziek en ouderen die een dansje waagden en mensen die lekker een biertje kwamen drinken. Al met al was het een zeer geslaagde dag en ik zou zeggen, Liverpool is echt een aanrader.

Verder was het deze week weer tijd voor de alledaagse dingen als boodschappen halen, bibliotheekbezoek, groupmeetings en een filmavond met de huisgenoten op dinsdag. Aangezien de nieuwe Hunger Games film bijna uitkomt en we daar graag heen willen, zijn we nu de voorgaande films eerst aan het kijken.

Vandaag - 11 november - heb ik mijn vliegtickets geprint voor Dublin. Ik heb wat dingen uitgezocht over de stad en van de foto's die ik gezien heb, ziet Dublin eruit als een leuke stad en ik heb heel erg veel zin in het weekend! Zaterdagochtend vertrek ik vroeg en maandagavond vlieg ik terug rond 20.00 uur. Maar voordat ik wegga opent de kerstmarkt op vrijdag vlakbij de universiteit, dus daar ga ik eerst nog even een glas glühwein drinken voor ik mijn tas ga pakken ;)

Cheers en tot de volgende keer!

Liefs uit Leeds,

Tessa