Eerste dagen in Leeds

22 september 2015 - Leeds, Verenigd Koninkrijk

Zaterdag 19 september 2015

Vandaag is de derde dag dat ik in Leeds ben. Op woensdag 16 september ben ik samen met Laura, een Nederlands meisje die tegelijkertijd ook mijn huisgenootje is, gevlogen van Eindhoven naar Manchester. Daarna zijn we met de trein van Manchester naar Leeds gereisd en de reis is gelukkig helemaal goed verlopen. Ondanks dat Laura en ik beide in Groningen gestudeerd hebben, kenden we elkaar nog niet dus zo’n reis is een goede gelegenheid om elkaar een beetje te leren kennen en ik geloof wel dat het goed zit.

We werden opgehaald van het station door Chris, onze Duitse huisgenoot, en ook hij is een aardige en spontane jongen die hier gaat studeren. Onderweg hebben we gelijk een kleine boodschap gedaan voor het avondeten, we zijn rond 20.00 uur Engelse tijd aangekomen in ons nieuwe ‘thuis’. Het huis ziet er netjes uit, er zit net een nieuwe badkamer in en ook de slaapkamers zijn gerenoveerd inclusief een nieuw bed. Alles is dus goed voor elkaar op het internet na, dat hebben we nog niet in huis helaas.

Na het avondeten en na nog even gekletst te hebben, heb ik een douche genomen en ben ik lekker het nieuwe bed in gedoken, die erg lekker slaapt.

Donderdag heb ik lekker uitgeslapen en samen ontbeten met Laura. Daarna zijn we richting campus gelopen en we vielen van de ene verbazing in de andere, er zijn hier zoveel bijzondere en mooie gebouwen. Het lijken we kleine kasteeltjes en grote kerken waar de studenten hier les in hebben. Helaas hoort dat niet bij onze universiteit, maar bij de University of Leeds. Wij studeren beide aan de Leeds Beckett Universiteit, die ziet er een stuk moderner uit en heeft veel verschillende gebouwen. Zowel in het centrum van de stad als helemaal de andere kant uit, dit is de Headingley Campus en ik weet nog niet of ik daar ook les zal hebben.

We zijn gelijk langs de Student Union gelopen waar ze allerlei informatie hebben over zowel studeren als alle activiteiten naast het studeren, wat natuurlijk ook heel belangrijk is. Volgende week zal onze introductie week starten en zijn er nog veel meer activiteiten en feesten dan nu. Gelukkig hebben we Chris die aan de andere universiteit studeert en waarvan de introductie week al begonnen is, dat betekent dat hij al meer mensen kent en we ons ook bij hem kunnen voegen wanneer hij naar feestjes gaat. Zo zijn we donderdagavond met hem mee geweest naar een soort huisfeest(je) waar we Kings Cup gespeeld hebben (een kaartspel), daarna zijn we verder gegaan naar een feest van de Student’s Union en dat was erg leuk. Er werd goede muziek gedraaid, dus we konden lekker dansen. Nadat Laura en ik onze jassen terug hadden gekregen van security – ze lagen op een plek waar dat niet mocht – zijn we naar huis gewandeld en lagen rond 3 uur in bed.

Vrijdag hebben we rustig aan gedaan en zijn samen rond de middag naar de universiteit gelopen, de enige plek waar we even gebruik konden maken van wifi en wat dingen op konden zoeken op de computer, zoals bijvoorbeeld of we een bankrekening kunnen openen hier. Dat schijnt nogal lastig te zijn als je hier korter dan een jaar blijft. Ook hebben we uitgezocht of we een fiets kunnen huren en dat kan! Wordt alleen wel spannend met het verkeer dat aan de ‘verkeerde’ kant rijdt, daar ben ik nog steeds niet aan gewend met o.a. het oversteken van een straat.

Na onze stop bij de universiteit zijn we doorgelopen naar het centrum en wat een mooi centrum is dat! Overal grote, oude en mooie gebouwen die er af en toe een beetje vervallen uitzien maar nog vaker heel mooi zijn en er luxueus uitzien. Ik geloof niet dat ik het erg vind om hier een semester te studeren. Ook hebben we de markthal gevonden, daar kun je zoals altijd van alles krijgen en het fruit is daar ontzettend goedkoop, zelfs voor Nederlandse begrippen – 5 nectarines voor 1 pond wat ongeveer €1,40 is. Hier kan ik wel vaker inkopen doen!

Uiteindelijk zijn we het hele eind – meer dan een half uur lopen – van de stad naar huis teruggelopen met een korte stop bij de supermarkt. We hebben lekker gekookt en met z’n drieën samen gegeten. ’S Avonds hebben Laura en ik thuis een filmpje gekeken en zijn niet al te laat op bed gegaan. Ik was nog moet van het lopen en het feest de dag ervoor.

Vandaag doe ik ook lekker rustig aan. De koffer is eindelijk helemaal ingepakt en de kledingkast ingericht. Om 15.00 uur gaan we samen naar de uni om daar de andere mensen van onze studie te ontmoeten, daar heb ik wel zin in!

Dinsdag 22 september

Het was leuk om de andere klasgenoten te ontmoeten. We zijn tot nu toe met een groepje van zeven en als het goed is komen daar straks nog een aantal bij. Er zit één jongen/man bij, hij is (al) 34 jaar, die zichzelf wel interessant vindt. Ik hoop niet dat dit een erge irritatie gaat worden aangezien we nog regelmatig samen zullen moeten gaan werken. Nadat we allemaal onszelf voorgesteld hebben, zijn we nog even de samen de stad in geweest en hebben onder andere een nieuwe, Engelse simkaart gekocht en zijn nu dan ook echt ‘ingeburgerd’ met een Engels nummer.

Zaterdag kwamen we nog een medewerkster van de uni tegen en zij vertelde ons dat er op zondag een grote markt is in het centrum van Leeds en dat dat zeker een bezoek waard is. De markt is al 150 jaar oud en het is ook de plek waar Marks&Spencer is ontstaan, nu een groot merk in Engeland – ik geloof dat het een beetje vergelijkbaar is met de V&D in Nederland. Dus zondag hebben Laura en ik die bezocht en het viel, zacht uitgedrukt, nogal tegen. De markt was erg klein en we hadden er veel meer van verwacht. Daar zijn we dus niet zo heel lang gebleven. ’S Avonds was er een groot welkomstfeest voor iedereen in de Student Union van de University of Leeds, daar hebben we in de pub wat gedronken met een groepje dat we eerder hebben ontmoet en later hebben we het echte feest opgezocht.

Op maandag begon dan de echte introductieweek van Leeds Beckett, daar kregen we meer te horen over het programma. De Master wordt gedeeltelijk samen gegeven met de Master in PR en daar zullen wij dus ook meer over leren. Het schijnt dat Leeds Beckett daar al lange tijd in gespecialiseerd is en er een aantal bekende auteurs van deze universiteit komen met betrekking tot dat gebied. We kunnen dus hoogstaande educatie verwachten. Ook ligt het niveau van de Master International Communication hoog, want er zijn best een aantal studenten van deze master geweest die een prijs hebben gewonnen voor beste scriptie van Europa! Ik heb dus hoge verwachtingen van de studie en ben af en toe toch een beetje bang dat het niveau misschien wel te hoog ligt.

Uiteindelijk vond ik toch de introductie een beetje tegenvallen aangezien er meer informatie werd gegeven over de andere master en ook omdat ik had verwacht dat er meer activiteiten zouden worden georganiseerd om je klas beter te leren kennen, maar dit is helemaal niet het geval. Dus we moeten er zelf maar wat van maken. En dat gaat vast ook lukken! Vanavond gaan we met z’n allen naar een karaoke avond in de stad en zaterdag staat het eerste (gezamenlijke) uitstapje op de planning en wel naar York! Een dorp dat een uur rijden van Leeds is, daar kijk ik wel naar uit het schijnt daar heel mooi te zijn.

Verder is vandaag ons andere huisgenootje aangekomen, Adina uit Roemenië. Ik heb d’r nog niet veel gesproken, dus geen idee of ze wel aardig is maar dat zal wel goed komen. En ook heb ik Jenny ontmoet, onze landlord, en zij is een hele aardige oudere vrouw. En vandaag hebben we de bibliotheek ‘ontdekt’ met een library tour. De bibliotheek is net nieuw ingericht en ziet er allemaal netjes uit en nog een voordeel, hij is 24/7 open. Na de bibliotheektour hebben Laura en ik een fiets geregeld van de universiteit, dus nu kunnen we eindelijk fietsen. Hopelijk gaat dat goed in het Engelse verkeer haha. Wennen is het in ieder geval wel, aan de 'verkeerde' kant fietsen.

Nou voor nu stop ik er mee, dat was wel weer genoeg haha. Tijd om de keel te smeren voor de karaoke vanavond ;)

ps. Volgende keer post ik foto's!

1. Lobke:
    23 september 2015
    Mooi verhaal ben nieuwsgierig naar het vervolg.
  2. Yolande:
    27 september 2015