Druk, druk, druk (maar vooral met leuke dingen)

21 oktober 2015 - Leeds, Verenigd Koninkrijk

Woensdag 21 oktober

Hello, hello, dat is alweer een tijd geleden en sinds de laatste keer dat ik geschreven heb is er een hoop gebeurd - voornamelijk qua leuke dingen.

Maandag 5 oktober - ja, dat is alweer twee weken geleden - was nog een rustige dag. Ik heb een afspraak gemaakt met JobShop op 23 oktober voor een soort sollicitatiegesprek om eventueel een baan te kunnen vinden, zij zijn een soort uitzendbureau. En 's middags heb ik koffie gedronken met Atul, een Indiase jongen, waarmee ik samen een presentatie moet geven. Hij over mij en ik over hem, vrijdag in de les. Hij is een aardige jongen, die erg van praten houdt en zo ben ik dan ook van alles over hem en India te weten gekomen - zo spreken ze er bijvoorbeeld wel 15 officiële talen in India, maar worden er nog veel meer andere talen gesproken (!).

Vanaf dinsdag 6 oktober begon de feestweek, dinsdag na de les ben ik eerst samen met Carlijne - een Nederlands meisje, die ook klasgenoot is - naar een meeting van de Outdoor Society geweest, waar ze iets vertelden over wie zij zijn, wat ze doen en wat voor tripjes er gepland staan. De Outdoor Society society organiseert dagwandelingen - of hikes - en weekenden weg in de omgeving van Leeds. Zo kom je dus toch nog aan wat beweging, leer je nieuwe mensen kennen en zie je ook nog wat van het Engelse landschap. Zondag 11 oktober werd de eerste day hike al georganiseerd van Hebden Bridge naar Haworth - een heel mooi, klein dorpje. Dat betekende wel vroeg opstaan, we moesten namelijk om 8.30 uur 's ochtends op het station paraat staan. Dat was het zeker wel waard, de hike was af en toe best even doorzetten, maar wel heel leuk met mooie uitzichten. Al met al heb ik die zondag ongeveer 20km gewandeld. En nadat we terug waren in Leeds, heb ik samen met Carlijne nog fish 'n chips gegeten in een Engelse pub, wat heel erg gezellig was.

Na de meeting van de Outdoor Society hebben we met ongeveer de hele klas een drankje gedaan in de Student Union Bar - omgedoopt naar 'Our Bar'. Daarna zijn we verhuisd naar Revolution, een bar/restaurant in de buurt van de universiteit, met een deel van de klas. Daar hebben we nog wat drankjes gedaan en gegeten - waar we overigens erg langs op hebben moeten wachten. Gelukkig werd de tijd gedood met goed gezelschap van de klasgenoten en hebben we tegelijkertijd de verjaardag van Pedro gevierd.

Heel laat is het niet geworden, want de volgende ochtend had ik om 10.30 uur een afspraak bij de Yorkshire Bank om een account te openen, dat ging gelukkig allemaal goed en nu heb ik dus een bank account in Engeland - ik ben al bijna helemaal ingeburgerd hier. 'S middags had ik les tot 17.00 uur en daarna zijn we gelijk met een groepje van zes naar het Headingley Carnegie stadion gegaan waar de Varsity Games werden gespeeld. Wij ging naar de rugbywedstrijd tussen Leeds Beckett University en University of Leeds - twee rivalen. En ook al snap ik weinig van de regels van rugby, het was leuk om naar te kijken. Onder andere omdat er heel erg veel streakers het veld op renden, echt de ene na de andere idioot rende het veld op en de bewakers wisten niet zo goed wat ze er mee aan moesten. Het was, in vergelijking met hoe zulke evenementen in Nederland georganiseerd worden, erg ongeorganiseerd en chaotisch. In totaal waren er 14,272 mensen aanwezig bij de wedstrijd. Na de wedstrijd hebben we bij mij thuis nog wat drankjes gehad en beerpong gespeeld. Daar heb ik ook onze drie gasten ontmoet die tijdelijk bij ons in huis verbleven, de vriend van Laura en twee vrienden van Chris. Het was dus gezellig druk bij ons in huis voor een tijdje. Uiteindelijk zijn we met z'n allen naar de stad gegaan, naar Pryzm - een hele grote club. Daar zijn we tot redelijk laat uitgegaan.

Donderdag was een 'bijkomdag' om vervolgens 's avonds weer een huisfeest te hebben. Chris had mensen uitgenodigd om langs te komen en ik ook, dus uiteindelijk hadden we weer een vol huis en dat was wel heel gezellig. Helaas betekende dat wel weer dat het huis de volgende dag weer schoongemaakt moest worden haha. En om 13.00 uur begon de les waarin iedereen zijn of haar partner moest presenteren aan de rest van de klas, het was best leuk om te horen wat iedereen had uitgevonden over de partner, want je moest ook een fun fact noemen als je die had en zo ben ik er van een klasgenootje bijvoorbeeld achtergekomen dat ze buikdanst en dat er een man is die op het punt stond te trouwen, maar dat dat niet door is gegaan zogenaamd omdat zij niet van haar chihuahua niet weg wilde doen. Dat zijn toch grappige dingen om te weten!

Vrijdagavond was er een light night georganiseerd door heel Leeds, waarbij er allemaal lichtshows zouden zijn in en om gebouwen in Leeds. Dat leek me wel heel leuk aangezien zoiets vorig jaar ook in Finland was en dat wel bijzonder was om naar te kijken. Helaas viel dit nogal tegen en was ik er niet van onder de indruk en ik was niet de enige. Uiteindelijk hebben we dus niet heel lang rondgelopen, maar zijn geëindigd in een cocktailbar om daar de teleurstelling weg te drinken. Het enige leuke van die avond was dat ik nieuwe oorbellen heb gekocht van een zilversmid op de markt. Na de cocktailbar heb ik Chris en z'n Duitse vrienden nog opgezocht op de 'Fruity's Party', een feest dat elke vrijdag wordt gehouden in de Student Union Bar van Leeds Uni en waar het ontzettend druk was! Maar het was wel gezellig.

Zaterdag heb ik een beetje uitgeslapen en ben ik de stad in geweest om een outdoor broek te kopen voor de hike op zondag, aangezien je daar geen spijkerbroek mag dragen en ik alleen maar spijkerbroeken heb meegenomen. Dus zaterdagmiddag heb ik lekker rondgeslenterd in Leeds en ik moet zeggen dat ik heb wel een fijne stad vind en me er best thuis voel. 'S avonds heb ik een filmavond gehad met wat mensen en heb thuis nog nagezeten met Laura en haar vriendje. Uiteindelijk lag ik 3 uur in bed, wat niet helemaal de bedoeling was, omdat ik zondag er rond 7.00 uur uit moest voor de hike.

Omdat de afgelopen week zon'n drukke week was, heb ik maandag 12 oktober niet heel veel gedaan. Ik ben langs de stad geweest en langs de universiteit om wat dingen te halen, maar verder heb ik niet heel veel gedaan. Hebben jullie al opgemerkt dat ik weinig zeg over huiswerk? Dat komt omdat we niet echt huiswerk krijgen voor de vakken en dat is best wel bizar en om eerlijk te zijn vergeet ik soms zelfs dat ik hier ben om een master te doen, maar voelt het een beetje als vakantie. En ook al doe ik allerlei leuke dingen en heb ik het prima naar mijn zijn, toch vind ik het vervelend. Ik wil me graag nuttig voelen en ik weet dat we opdrachten hebben en groepswerk, maar zelfs als je iets wilt doen en de docenten ernaar vraagt, krijg je een vaag antwoord of een antwoord als daar hebben we het volgende week of de week erna wel over. Dus we kunnen ook weinig doen en dat terwijl ik nogal veel verwachtte van een masterstudie. Hetgeen dat me nog het meest frustreert is dat ik weet dat ik straks een scriptie in moet leveren die aan heel veel eisen moet voldoen en goedgekeurd moet worden door twee universiteiten om twee diploma's te kunnen krijgen/verdienen. En op dit moment krijg ik niet echt het gevoel dat ik naar dat niveau gebracht word. Tot zover mijn relaas over het Engelse onderwijssysteem.

Dinsdag was maar weer eens het bewijs dat de educatie hier (een beetje) tegenvalt aangezien we twee gastcolleges hadden, waarvan de ene echt helemaal nergens op sloeg en het erop uitdraaide dat we zijn Instagram account maar moesten bekijken en daar vragen over stellen. Met andere woorden... Waardeloos. Gelukkig maakte een Skypegesprek met Regina - Duitse vriendin die ik in Finland heb leren kennen - veel goed die dag en als het plan doorgaat, gaan we samen naar Londen. Ik hoop echt dat dit doorgaat! Dan kan ik bijna mijn doelenlijstje afstrepen voor dit semester - Londen, Dublin, Schotland (Edinburgh). Daar wil ik graag naartoe nu ik hier toch bij onze wester buren ben. De reis naar Dublin is al geboekt van zaterdag 14 november tot maandag 16 november samen met Janine, die over zal vliegen vanuit Nederland. Vandaag (21 oktober) heb ik samen met Carlijne, Laura en Marta, een Portugees meisje, een accommodatie in Edinburgh geboekt en nu nog de heen- en terugreis.

Tussen alle geplande reisjes door heb ik toch nog les en woensdag 14 oktober had ik een lange dag van 9.00 uur tot 17.00 uur, maar de reispret was nog niet over want donderdag ben ik naar Sheffield geweest met Laura - gewoon omdat het kan. Donderdag hebben we altijd vrij en aangezien we toch weinig voor school kunnen doen, hebben we besloten de omgeving van Leeds maar eens te verkennen. Sheffield ligt ongeveer een uur vanaf Leeds met de bus en ik een leuke stad voor een dag. Het is niet een heel bijzonder mooie stad en het centrum is ook niet heel groot. Wel was er toevallig een markt met o.a. fudge en daar zijn we ons flink aan te buiten gegaan - we hebben voor 11 pond aan fudge gekocht met z'n tweeën en hebben dan ook alle smaakjes die in de aanbieding waren gekocht, heel ongezond maar wel heel lekker.

Vrijdag hadden we dan eindelijk weer eens een nuttig en interessant college over cultuur en de modellen die daarop losgelaten zijn, zoals het bekende model van Geert Hofstede. Ook hebben we voor dit college eindelijk groepjes gevormd en een onderwerp gekozen waarover we moeten presenteren en deze week krijgen we dan hopelijk ook de uitleg van de opdracht erbij, zodat we kunnen beginnen. 'S avonds ben ik nog uit geweest met een aantal klasgenoten voor een drankje in Belgrave Music Hall, een soort café/disco waar je wat eten en drinken kunt krijgen maar ook een dansje kunt wagen - op een soort gangster muziek waar overigens niet echt op te dansen is naar mijn mening. Uiteindelijk heb ik het maar niet heel laat gemaakt, aangezien we zaterdag met het huis een hike gingen maken.

Zaterdag 17 oktober zijn we rond kwart over 9 vertrokken met z'n vijven, vier huisgenoten en nog iemand die Chris heeft uitgenodigd. We hebben gewandeld in een nationaal park met de naam - geloof het of niet - Nidderdal Area of Outstanding Natural Beauty. Onderweg kwam we een local tegen die vertelde dat we eigenlijk de verkeerde kant op liepen voor de Natural Beauty, maar wij wilden naar de Brimham Rocks - grote rotspartijen die over '50 acres' verspreid lagen in het park en daar hebben we ons nog even uitgeleefd op het klimmen en klauteren. Uiteindelijk was het een goede dag om een hike te doen met allerlei mooie uitzichten. 'S avonds heb ik lekker gedoucht en geluierd na het wandelen.

Ook zondag heb ik het rustig aan gedaan, ik heb de tickets naar Dublin eindelijk geboekt en ben 's middags naar de bieb gegaan om toch maar eens te proberen iets nuttigs te doen voor school en ik moet zeggen dat de bibliotheek wel een fijne plek is om rustig te zitten en wat dingen te organiseren en te lezen. Zo ben ik toch iets meer te weten gekomen over de vakken en wat we kunnen lezen, want blijkbaar zijn er toch hoofdstukken uit boeken die we kunnen lezen voor de vakken. Het was dus best nuttig om naar de bibliotheek te gaan!

Op maandag stond het volgende reisje alweer voor de deur en ben ik met een groep van zes klasgenoten in totaal naar Manchester geweest. We hebben 's ochtends de trein genomen en hebben daar een lange dag gehad - we hadden tickets voor de 22.30 trein terug naar Leeds, omdat die het goedkoopst waren. We hebben de dag goed benut door veel rond te lopen in Manchester. Helaas is het geen hele mooie stad, het is een industriestad. Wel waren de kathedraal en de bibliotheek heel erg mooi, van binnen en van buiten. De bibliotheek is een oude kerk en dus heel erg oud en mooi van binnen en hij is nog steeds in gebruik. Tussendoor zijn we ook een aantal musea in geweest, aangezien toch alles gratis was. Zo was er het Football Museum die gelijk tegenover het station stond en het Industrial Museum. Ook zijn we helemaal naar het Manchester United stadion gelopen wat echt een pokke-eind was en van mij niet echt had gehoeven, maar de jongens wilden dat graag. We hebben wel de taxi teruggenomen naar het centrum, omdat het te ver terug lopen was. Daarna hebben we een plekje gevonden om wat te eten en dat is uiteindelijk Chinees geworden, omdat Liu - zoals je vast al raadt, een Chinees meisje - mee was. En het smaakte best goed, helemaal als je trek hebt. Om de tijd te doden hebben we een pub opgezocht, wat gedronken en daarna onze trein opgezocht.

Dinsdag 20 oktober ben ik voor de les nog even naar de bibliotheek geweest om wat te lezen en voor te bereiden voor de les en de les zelf was ook nog eens best nuttig, dat gaf wel een goed gevoel. Na de les zijn we met de halve klas naar Morrison gegaan voor boodschappen, wat niet met opzet was maar wel heel grappig. 'S avonds heb ik lekker niks gedaan behalve lui een serie kijken.

En vandaag heb ik eindelijk weer een keer met Willemijn gebeld, wat ontzettend lang geleden is! Het was goed om elkaar weer te spreken. 'S middags heb ik voor de les wat dingen uitgezocht met Laura, Carlijne en Marta voor een weekendje naar Edinburgh - waar we 21 november naartoe gaan. En na de les waren er een aantal gastsprekers over 'race equality in education', wat wel heel interessant was - en er was (gratis) lekker eten. Het ging onder andere over dat er maar een heel erg klein percentage gekleurde mensen in het hoger onderwijs les geven, dat er relatief weinig gekleurde studenten zijn en dat eigenlijk niet echt duidelijk is waardoor dat komt. Ook hebben de gekleurde mensen het gevoel dat ze 3x zo hard moeten werken voor dezelfde positie als de 'peach' - de blanken. Het waren interessante lezingen en zet me zeker aan het nadenken over hoe ik er zelf in sta en hoe dit in Nederland gaat.

Verder deze week heb ik nog niet heel veel plannen, behalve dat er morgen (22 oktober) een andere gastspreker is, vrijdag heb ik de afspraak bij de JobShop en heb ik weer college, zaterdag is nog vrij en zondag staat er een trip naar Saltaire op het programma. Dit is een Unesco World Heritage Site vlakbij Leeds en de trip wordt georganiseerd door de International Society, dus het is waarschijnlijk een grote groep internationale studenten die daar naartoe gaat, wat natuurlijk wel leuk is!

Zo lieve mensen, dat was het eerst weer voor de afgelopen 2,5 week. De foto's komen later nog!

Liefs uit Leeds

1. Lobke:
    22 oktober 2015
    dat is weer een mooi verhaal en vooral genieten denk ik.
    Liefs uit Hooghalen
  2. Natasja:
    30 oktober 2015
    Nou Tessa, je verveelt je in ieder geval niet! Leuk om zo mee te kunnen lezen! Fijne tijd nog! Liefs Natas x