De eerste echte collegeweek alweer voorbij

5 oktober 2015 - Leeds, Verenigd Koninkrijk

Zondag 4 oktober - Het wordt weer eens tijd voor een update

Zoals gewoonlijk gaat de tijd weer eens erg snel en is het weer hoog tijd om een update te schrijven, anders wordt het verhaal steeds langer (of korter omdat ik alles vergeet). Om het een beetje logisch te houden zal ik beginnen waar ik bij mijn vorige post ben gestopt, het smeren van de keel voor de karaokeavond - waar ik niet gezongen heb overigens. Deze avond begon in de city bar en eindigde in de 'Bierkeller', een kelder waar je een enorme literpul bier kon krijgen en waar ook volop karaoke gezongen werd, echt heel gezellig.

De dag erna was Fresher's fair op Headingley campus, een ander deel van de universiteit dat aan de andere kant van mijn huis ligt - die ligt precies tussen Headingley en het centrum. Het was daar hartstikke druk met societies, een soort verenigingen, die proberen je over te halen bij hen te komen. Er zijn bijvoorbeeld sportsocieties, maar ook societies voor fotografie, marketing en speciaal voor de internationale studenten. Je kreeg hier echt van alles in je handen gedrukt, 10.000 foldertjes en flyers en ook eten en drinken - hier kan ik weer bijna een maand mee verder. Het lijkt mij leuk om bij de international society te gaan en bij de outdoor society, volgens mij zijn het beide actieve verenigingen die allerlei uitjes en feestjes organiseren. Zo leer ik weer meer mensen kennen en ben ik ook nog een beetje sportief en zie ik meer van Engeland, altijd leuk natuurlijk!
'S avonds was het plan om uit te gaan en daarvoor hadden we een soort van huisavond, samen met Laura en Chris heb ik gegeten en beerpong gedaan. Toen we vervolgens onderweg waren naar de stad zat ik achterop mijn fiets en Chris fietste, dit bleek achteraf geen goed idee omdat ik achterover van de fiets ben gevallen o.a. met mijn hoofd op de grond, waardoor ik flinke hoofdpijn had. Gelukkig was het niet heel erg, ik bloedde niet en was niet duizelig, maar we zijn wel naar huis gegaan en ik ben op bed gegaan met een paracetamol. De volgende dag was mijn hoofd nog wat gevoelig, maar gelukkig was de ergste hoofdpijn weg.

Om het verloren feestje van die dag in te halen, ben ik donderdag naar de International Welcome Party geweest met een groepje mensen die ik al wel eerder had ontmoet, het feest was in de Student Union van de University of Leeds en dat was wel gezellig. Op vrijdag hadden we de laatste introductie les en die ging helemaal nergens over. Er stond twee uren ingeroosterd voor de masterscriptie, vervolgens was de docent 20 minuten te laat, hield een praat van 15 minuten waarin ze eigenlijk alleen maar vroeg of we vragen hadden. Conclusie was dat de hele introductieweek een dikke tegenvaller was, ik had er wel wat meer van verwacht.

Gelukkig werd het de dag erna goed gemaakt met een trip naar York en dat was heel erg leuk. York is een heel oud stadje met veel geschiedenis en oude gebouwen. We hebben een rondleiding gekregen door York waarna we een hele middag de tijd hadden om zelf rond te lopen en gelukkig hadden we er superweer bij - tot nu toe heb ik nog niet zoveel vernomen van het regenachtige Engeland, maar misschien moet ik dat gauw afkloppen. Op de weg terug was er een quiz in de bus over wat we geleerd hebben over York, o.a. dat de stad hele aparte straatnamen heeft zoals 'The Shambles' - waarschijnlijk de oudste winkelstraat van Europa en geen straat heeft die York street heet. Terug naar de quiz, die heb ik samen met mijn groepje gewonnen :) En we hebben een zakje chocoladefudge gewonnen, superlekker! Nadat Laura en ik thuis gekomen zijn, hebben we de film 'Home' gekeken en dat is wel een aanrader. Zondag heb ik niet veel meer gedaan, 's middag ben ik samen met Laura naar Leeds Museum geweest. Daar hadden ze tentoonstellingen over van alles en nog wat.

De week erna zijn dan ein-de-lijk de lessen begonnen op dinsdag en we begonnen met 'Strategic Communication Planning', een vak dat vooral gaat over Public Relations. De les die we hadden was vooral een introductie en dat was wel fijn om rustig in te komen. De les was tegen 19u afgelopen en daarna ben ik doorgegaan naar de shoppingmall Trinity Leeds waar ze een groot 'kortingsevenement' hadden voor studenten. Het was echt heel erg druk binnen, niet normaal! Overal waren mensen en er stonden enorm lange rijen voor de kassa's en pashokjes, dus ik heb uiteindelijk niks gekocht want ik had geen zin om in de rij te moeten staan voor meer dan een half uur. 'S avonds heb ik samen met Laura en Adina, mijn andere huisgenootje, een film gekeken.

Woensdag moest ik alweer om 9u present zijn in de les die ging over de masterscriptie, de docente was zo enthousiast dat ik er een beetje bang van werd en ook in de war. Zij wil al dat we een onderwerp voor de scriptie bedenken voor de volgende les en ze had het al over deadlines. Maar de master International Communication steekt een beetje apart in elkaar, want we doen er anderhalf jaar over om de studie af te ronden en moeten uiteindelijk de scriptie aan twee universiteiten inleveren en moet dan ook aan de (verschillende) regels van beide uni's voldoen, om het nog even ingewikkelder te maken. Maar na deze les was iedereen van het MIC programma zo in de war dat we onze tutor maar eens opgezocht hebben om duidelijkheid te krijgen en hij heeft het ons duidelijk uitgelegd. Uiteindelijk moeten we een opdracht voor een bedrijf doen en hieruit vloeit de scriptie dan voort, die door beide universiteiten goedgekeurd moet worden. Daarom is het ook een 'prestigieus' programma - dat zijn de woorden van de tutor - omdat we uiteindelijk twee diploma's krijgen van twee uni's.

Na deze bespreking hadden we het college 'Global Business Environment' en toen de docent binnenkwam - een oudere man van in de 60 met een wat strenge blik - dacht ik 'nee he, wordt het zo'n stoffig vak met droge literatuur'. Gelukkig werd dit vooroordeel gauw uit de wereld geholpen en bleek de man erg aardig, vlot en up to date haha. Omdat ik verder niks geleerd heb over business denk ik dat ik voor dit vak misschien nog meer achtergrondliteratuur op moet zoeken om alles te kunnen begrijpen. In de les zelf hebben we al een kleine case gedaan over hoe bekende merken uit Engeland hun merk willen voortzetten in India en waarom wij dachten dat dat wel of niet zou werken, heel interessant voorbeeld van interculturele en internationale communicatie en de gebruiken die daarbij horen.
'S avonds hebben we de buurmeisjes op bezoek gehad, dat was gezellig. Het zijn vier leuke meiden en we zijn later ook nog op stap geweest in de stad naar een club die Hifi heet en waar ze sixties muziek speelden, dat is weer eens wat anders dan wat ik gewend ben, maar ik vond het wel leuk. En het lijkt wel alsof iedereen wel een soort van band met Nederland heeft, ik ben daar een jongen tegengekomen waarvan zijn moeder uit Nederland komt en zijn huisgenoot die bij hem was sprak ook nog een beetje Nederlands haha. Een aantal dagen later kwam ik een straatverkoper tegen voor het kankerfonds en toen ik vertelde dat ik uit Nederland kwam vroeg hij gelijk of ik Nijmegen kenden, want hij had meegelopen in de Nijmeegse vierdaagse waar hij helemaal lyrisch over was. Gelukkig zijn dat de leuke reacties en niet de standaard reacties van Amsterdam, red light district, coffee shops en windmills - die ik overigens nog niet zo vaak gehoord heb.

Donderdag was niet zo'n spannende dag, ik heb boodschappen gedaan voor mijn verjaardag een afspraak gemaakt bij de bank om een bank account te openen en geskyped met Janine, die op bezoek komt in Engeland. We hebben afgesproken elkaar op de te zoeken in Londen en daar een weekend te blijven. Daar heb ik nu al zin in!

Vrijdag was het dan zo ver - mijn verjaardag! Alweer 22 jaar oud (of jong) en de eerste lachrimpel is al ontdekt helaas, maar gelukkig trekt die nog wel weer weg na een nacht slapen haha. 'S ochtends kreeg ik nog kaartjes via de post en zelfs een pakketje van pake en beppe met allemaal lekkere dingen erin zoals hagelslag en stroopwafels - hmmmm, dat zijn echt de dingen die ik toch wel mis als ik in het buitenland zit en dan vooral de hagelslag! Om echt in het Nederlandse thema te blijven had ik besloten mijn klasgenootjes uit te nodigen 's avonds bij mij thuis om samen Nederlandse kost te eten en wel hutspot en stamppot boerenkool met spekjes en worstjes en als toetje pannenkoeken, gewoon omdat het kan. Maar daarvoor moesten natuurlijk wel gewoon de aardappelen geschild worden en de wortels gesneden, dus dat heb ik allemaal 's ochtends gedaan. 'S middags had ik nog college en dat was wel een leuk college over Corporate Communication in an Intercultural Context, waarbij we ook een praatje moesten maken met een klasgenoot die we nog niet kenden en zo heb ik Atul, een Indische man, ontmoet. Een aardige man die niet wist van stoppen met kletsen, dus zo ben ik van alles te weten gekomen over India. Zoals dat als je daar iets aangeboden wordt het heel onbeleefd is dat te weigeren en dat de hele familie met ouders, kinderen, kleinkinderen en aangetrouwden allemaal met elkaar in huis wonen. Ik zou me dat in Nederland niet voor kunnen stellen.

Na college heb ik nog gauw ballonnen gehaald bij poundworld, waar alles voor een pond te koop is, en die ballonnen heb ik thuis samen met Laura opgeblazen en daarmee het huis versierd (ze hangen er nu nog steeds, het staat wel gezellig). En natuurlijk moest er gekookt worden. 'S avonds hebben we dus met z'n allen gegeten en als iedereen eerlijk was, vonden ze de stamppotten allemaal lekker. In ieder geval heeft iedereen wel 2x of vaker opgeschept en alles is opgegaan. Ook hadden mijn klasgenootjes taart - en cadeautjes - meegenomen en hebben allemaal tegelijk voor mij in hun eigen taal gezongen, dat was wel heel tof. Uiteindelijk zijn we allemaal met de taxi naar de stad gegaan, naar The Backroom waar ze een Spaanse thema avond hadden, dus dat betekende fijne muziek. De beveiliger daar vroeg om mijn ID-kaart en toen ik die liet zien, kwam hij er natuurlijk achter dat ik jarig was en daardoor mocht ik gratis naar binnen, goed geregeld! Al met al waren het een hele goede dag én nacht (was 6.30 uur thuis zaterdag).

Zaterdag heb ik lekker uitgeslapen en heb 's middags de puinzooi maar eens onder ogen gezien en alles schoongemaakt en 's avonds nog geskyped met mem. En vandaag heb ik een lange wandeling gemaakt naar Kirkstall Abbey, een ruïne van een heel oud klooster dat uit de Middeleeuwen stamt. Nadat ik 's middags thuis ben gekomen heb ik nog wat huiswerk gedaan en me aangemeld voor de JobShop van de universiteit, een soort uitzendbureau en ik heb ook al een afspraak kunnen maken voor maandag 12 oktober om te kijken naar wat voor banen er beschikbaar zijn, ik hoop dat daar gauw iets leuks uit komt!

Tot zover de tweede update, tot de volgende keer!

Groetjes uit Leeds,

Tessa